2012

Názory, komentáře a úvahy ze světa informačních technologií

01

Kvě 2012

Už v tom zase lítáme

Autor / v 2012 / Dosud žádné komentáře

Vzpomínáte si ještě na první vlnu takzvané nové ekonomiky? Byla spojena především s rozmachem internetu a vznikem mnoha nových firem. Mladé internetové firmy tehdy vznikaly s každým nápadem, jak nabídnout rychle rostoucí mase uživatelů světové sítě nějakou novou službu, získat jejich pozornost, získat fanoušky. Firmy, které se dobře trefily do zájmu uživatelů, zažívaly strmý vzestup. Nejprve v počtu uživatelů svých služeb, aby vzápětí přišel snad ještě rychlejší růst jejich kapitálové hodnoty a peněz na účtech zakladatelů. To když nadšení investoři vložili miliardy do firem, které nabízely atraktivně vypadající nápad a mnoho uživatelů zdarma poskytovaných služeb. Vidina nové ekonomiky zcela zastínila skutečnost, že šlo o firmy, které neměly reálný obchodní model, platící zákazníky, příjmy ani zisk. V nové ekonomice se hodnota firem nepočítala podle tradičních ukazatelů, jako jsou tržby, marže, provozní zisk. Měřila se návštěvností webových stránek, počtem impresí a registrovaných uživatelů. Nová ekonomika byla spojena s velkými očekáváními, že od uživatele je k zákazníkovi jen krůček. Dnes zdarma, zítra za peníze.

Jak se brzy ukázalo, byla tato očekávání naprosto nereálná. Došlo ke splasknutí bubliny a hodnota akcií internetových firem se prudce propadla. Lavina paniky na burze a výprodejů hlava nehlava s sebou strhla i akcie starších technologických firem, které podnikaly s relativně velmi dobrými výsledky. Celé odvětví pak upadlo v nemilost investorů, což zbrzdilo jeho další vývoj. Sehnat peníze na rozvoj technologické firmy bylo obtížné, ne-li prakticky nemožné. Pro IT odvětví nastalo pár krušných let.

Právě zde se sluší dodat, že poblouznění světa tehdy nebylo dokonalé a úplné. Našli se i kverulanti a skeptici, kteří pojem nová ekonomika odmítli a kritizovali jej navzdory hlavnímu proudu. Pamětníci jistě tuší, koho mám na mysli. Když v červnu roku 2000 vystoupil profesor Klaus na fóru největších tuzemských firem TOP 100 s přednáškou odmítající koncept nové ekonomiky, sklidil v lepším případě laskavé pousmání publika nad tím, že je zkrátka ekonomem ze staré školy, a proto se dalo čekat, že novému trendu neporozumí. Asi by nedopadl lépe, ani kdyby s podobným projevem vystoupil na technologické burze Nasdaq ještě předtím, než se tamní investoři začali marně ptát: „Where’s my money?“ Česká klasika v takových chvílích praví – chybami se člověk učí.

Opravdu? Vždyť právě v těchto dnech vstupuje na burzu, přesněji na trh veřejně obchodovatelných akcií, společnost Facebook. O její primární emisi akcií se mluví jako o burzovní události století. Myslím, že zcela právem. Bude to velké. I když samozřejmě netuším, jak se bude cena akcií Facebooku bezprostředně po uvedení na trh vyvíjet, všechny předpoklady mluví jasně – ve hře budou miliardy dolarů, které změní majitele výměnou za očekávání. Ano, už je to tu zase. Při pohledu na aktuální výsledky hospodaření Facebooku a požadovanou cenu akcií je totiž zřejmé, že se neprodávají podíly na reálném byznysu, který generuje reálný zisk. Prodávají se podíly na očekávání, že se Facebooku podaří najít způsob, jak obrovské množství uživatelů proměnit na zisk v rozumném poměru k nabízené ceně akcií.

Dost možná jsou ale ve hře i jiná očekávání. Miliardová investice do společnosti, která má zatím obrovské množství fanoušků, ale relativně málo zákazníků, se z mého pohledu nápadně podobá pyramidové hře lidově označované jako letadlo. Mezi nakupujícími prvních akcií budou investoři se záměrem využít velké popularity titulu a zájmu o něj, který může vyvolat okamžitý růst akcií, a tedy i zisk z jejich rychlého prodeje dalšímu investorovi, jenž je za pár okamžiků prodá dalšímu zájemci o hru na Černého Petra. Komu nakonec zůstane v ruce? Možná nikomu a Facebooku se skutečně podaří proměnit fanoušky na zákazníky, nebo najít více zákazníků, kterým prodají svoje fanoušky, tak jak se to podařilo firmě Google. Já sám tomu moc nevěřím, ale jako investičního poradce mě berte s rezervou.

Nepatřím mezi uživatele ani fanoušky Facebooku, ani se nebudu ucházet o jeho akcie. Přesto mu držím palce, aby jeho IPO dopadla dobře, což pro mě znamená bez extrémních výkyvů. V případě výrazného neúspěchu se totiž bojím příliš prudkého vystřízlivění a další laviny. Neúspěch firmy velikosti Facebooku by mohl znovu otřást celým odvětvím. Jenže na druhou stranu příliš pozitivní výsledek jen přilije olej do ohně a může spustit další bezhlavé pumpování peněz, což způsobí jen větší bublinu a větší průšvih. Tak nevím, jaký scénář vlastně bude z hlediska dalšího vývoje IT odvětví lepší.

Pro odvážné investory mám na závěr jednu skvělou nabídku. Rád chodím na procházky do lesa, ale zatím nejsem moc zdatný houbař. Poznám tak možná bedlu a praváka, raději se kochám, než hledám, a tak si přinesu z lesa nějaký houbařský úlovek řekněme jen příležitostně. Praktický užitek z toho moc velký nemám, protože pro těch pár hříbků jsem už prošoupal troje boty. Mám ale snahu se zlepšit. Proto jsem také všechny peníze, které jsem zatím utržil za houby, investoval do nákupu nového košíku, atlasu hub, nožíku a dalších pomůcek. Jak se budete tvářit, když vám teď navrhnu, že si můžete koupit podíl ze zisku na všech houbách, které najdu, až se je naučím sbírat?

Vyšlo v časopise IT Systems

Vyberte prosím sociální síť, se kterou chcete stránku sdílet:

Lukáš Grásgruber

Ing. Lukáš Grásgruber vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT v Brně, obor kybernetika. Už během studií zběhl k informatice a v oblasti IT se profesionálně pohybuje od roku 1996. Nejprve jako recenzent, editor, analytik, redaktor a od roku 1999 jako šéfredaktor časopisu IT Systems se zaměřením na podnikovou informatiku. Z lásky k městu, ve kterém vystudoval a dodnes pracuje, působí také jako manažer časopisu Brno Business & Style.

PODOBNÉ ČLÁNKY
Dosud žádné komentáře

Vstupte do diskuze a napište svůj komentář