2015

Názory, komentáře a úvahy ze světa informačních technologií

20

Pro 2015

Umělá inteligence v praxi

Autor / v 2015 / Dosud žádné komentáře

Společnost IBM se rozhodla zpopularizovat svoji technologii umělé inteligence Watson, a proto s přišla bezplatnou mobilní aplikací s názvem Watson Trend, která monitoruje a předpovídá aktuální nákupní preference. Jistě ne náhodou ji uvedla právě v předvánočním období, kdy si lidé na jedné straně lámou hlavu, co koupit svým blízkým, aby jejich dárek byl v souladu s aktuálními módními trendy, na druhé straně obchodníci přemýšlí, jak co nejlépe odhadnout poptávku a nastavit podle ní prodejní sortiment a zásoby. Watson má ambice oběma skupinám poradit.

Podle IBM přitom Watson čerpá informace z desítek tisíc zdrojů na sociálních sítích, blozích, diskusních fórech, na základě komentářů, hodnocení, recenzí a desítek milionů online konverzací. Díky schopnostem v oblasti porozumění přirozeného jazyka a strojového učení Watson určuje vzorce a trendy nákupního chování a odhaluje, proč si lidé vybírají určité produkty nebo značky. Nová aplikace využívá prediktivní analytiku na předpovídání toho, zda jednotlivé trendy v chování spotřebitelů povedou pouze k dílčí popularitě daných produktů nebo předznamenávají jejich silnou popularitu a rostoucí oblíbenost. Na rozdíl od jiných aplikací, které vycházejí z různých statistik a poskytují tak se zpožděním informace o tom, co se nejlépe prodávalo, Watson čerpá z informací o tom, co si spotřebitelé o produktech vzájemně sdělují a co se tedy pravděpodobně prodávat bude.

Jak už jsem zmínil, aplikace Watson Trend vychází mimo jiné z názorů spotřebitelů, kteří veřejným nebo nedostatečně důvěrným způsobem sdělují na internetu své preference a názory na produkty, které si chtějí koupit, nebo si již koupili. Velmi zajímavé by proto bylo srovnání předpovědi Watsona a celkových nákupních trendů, které zahrnou i nákupy zákazníků, kteří na internetu nediskutují o tom, co si plánují koupit, co už si koupili, jak jsou s tím spokojení, nebo o tom, co měli před chvílí k obědu a jak jim to chutnalo. Díky porozumění komunikace na internetu a jejím porovnáním se statistikou prodejů by Watson mohl analyzovat, které produkty a služby se obchodují, aniž by se o nich intenzivně diskutovalo na internetu. Výsledky takové analýzy by mě zajímaly mnohem víc, než předpověď, že se letos na Vánoce budou hodně kupovat stavebnice lego s motivem Star Wars a 4K televize. Bylo by totiž velmi zajímavé zjistit, jestli se odlišný postoj k internetovému exhibicionismu nějak odráží také na odlišném postoji k nakupování.

Díky analytickým schopnostem technologie Watson by v budoucnu mohly vzniknout i jiné velmi užitečné aplikace. Např. aplikace pro doporučení restaurace, do které nechodí nebo naopak často chodí lidé, kteří si fotografují jídlo a jeho obrázek ihned sdílí a komentují na sociálních sítích. Tedy lidé, kteří provozují takzvané „food porn“. Takové kritérium by při výběru restaurace jistě ocenilo mnoho zákazníků, kteří raději nechtějí potkat podobně smýšlející osoby. Některé módní trendy je totiž užitečné sledovat právě proto, abychom se jim dokázali vyhnout.

Každopádně, velmi zajímavý počin IBM nám nejen ukazuje možnosti umělé inteligence a fenoménu, pro který se vžilo označení big data, ale současně nám připomíná, jakým způsobem jsme na internetu neustále sledování a že moderní technologie už mají dostatečnou sílu na to, abychom se jim neztratili z dohledu. I když si někdy můžeme na internetu připadat jako anonymní a neviditelní v tak obrovském množství lidí a dat, ve skutečnosti jsme neustále pod drobnohledem technologií, které nás sledují a snaží se nám porozumět. Z různých důvodů. Někomu jde o naše peníze, někomu o naše bezpečí, ať už s cílem je chránit nebo naopak narušit.

Vyšlo v časopise IT Systems

Lukáš Grásgruber

Ing. Lukáš Grásgruber vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT v Brně, obor kybernetika. Už během studií zběhl k informatice a v oblasti IT se profesionálně pohybuje od roku 1996. Nejprve jako recenzent, editor, analytik, redaktor a od roku 1999 jako šéfredaktor časopisu IT Systems se zaměřením na podnikovou informatiku. Z lásky k městu, ve kterém vystudoval a dodnes pracuje, působí také jako manažer časopisu Brno Business & Style.

PODOBNÉ ČLÁNKY
Dosud žádné komentáře

Vstupte do diskuze a napište svůj komentář